De vervoerregio Kempen is een van de grootste Vlaamse vervoerregio's. Zowel voor landelijke gemeenten, kleinstedelijke gebieden als de centrumsteden moet het nu een plan ontwikkelen waar combimobiliteit centraal staat.

Het is een plan dat de mobiliteitstoekomst uit zal tekenen richting 2030 met een doorkijk naar 2050. Een regionaal plan heeft uiteraard invloed op mobiliteitsoplossingen voor elke gemeente.

Daarom zal op korte termijn ook een lokaal mobiliteitsplan voor Westerlo moeten opgemaakt worden.

Een thema als mobiliteit beroert veel mensen. Het is daarom van het grootste belang om een gedragen mobiliteitsplan uit te werken waar grondig over nagedacht is.

Als middenveldorganisatie wil beweging.net Westerlo de handschoen opnemen en mee nadenken over mobiliteit in onze gemeente. Een aanpassing van een lokaal mobiliteitsplan heeft een participatieve aanpak nodig. Hiervoor gaan we als gemeente dus aan tafel moeten zitten met verschillende stakeholders en de bevolking.

Als vereniging met een sociale insteek willen we ook oplossingen voor de meest kwetsbaren in de Westerlo. En om die noden te ontdekken, maakte beweging.net de gemeentelijke mobiliteitsbevraging. Met de resultaten ervan willen we goed voorbereid in gesprek gaan met de bevolking en het lokale bestuur in Westerlo.

Daarom roept Beweging.net Westerlo op om zoveel mogelijk deze mobiliteitsenquête in te vullen en mee te werken aan een sociaal en duurzaam mobiliteitsplan. U kan de link naar onze enquête vinden via  beweging.net Westerlo'

'Met deze bevraging willen we onder andere de volgende zaken te weten komen:
• Hoe staan de inwoners van Westerlo tegenover openbaar vervoer?
• Wanneer zou je meer gebruik maken van openbaar vervoer?
• Hoe is het gesteld met jouw fietsverplaatsingen?
• Hoeveel mensen zouden gebruik maken van eventuele nieuwe initiatieven?
• Welke initiatieven zouden het meest succesvol zijn in jouw gemeente?
• Zijn er veel mensen in jouw gemeente die een probleem hebben om zich te verplaatsen?
• En hoe groot wordt het probleem als die mensen geen auto meer ter beschikking hebben?
• Wil jij meer fietsstraten?
• Mogen er parkeerplaatsen ingenomen worden voor veilige fietsstallingen?
• Hoe is het gesteld met de fietsveiligheid?
• En hoe zit het met de voetpaden en oversteekplaatsen?
• En indien er een goed plan voorligt, zou jij dan overwegen om bijvoorbeeld een tweede auto weg te doen en beroep te doen op alternatieven?'